زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

محسن غرویان





«محسن غرویان»، در سال ۱۳۳۸، در نیشابور به دنیا آمد و پس از اخذ مدرک دیپلم فنی راه و ساختمان، در سال ۱۳۵۷، راهی حوزه علمیه قم شد و در سال ۱۳۵۸، رسما شروع به تحصیل علوم حوزوی نمود.


۱ - اساتید



وی، دروس مقدمات و سطح را خیلی زود به پایان رسانید و در دروس خارج فقه و اصول از محضر آیات عظام وحید خراسانی ، فاضل لنکرانی ، شیخ جواد تبریزی ، مکارم شیرازی و جوادی آملی بهره برد تا اینکه برای کاندیداتوری در مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم در امتحان اجتهاد شرکت نموده و آن را با موفقیت پشت سر گذاشت.
ایشان، در کنار دروس فقه و اصول در مؤسسه در راه حق و بنیاد فرهنگی باقر العلوم علیه‌السّلام و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة‌الله‌علیه ، دروس کلام و فلسفه و آشنایی با مکاتب غربی را پشت سر گذاشته و اکنون، عضویت در شورای سردبیری مجله علمی- تخصصی معرفت را با مدیریت آیة الله مصباح یزدی به عهده دارد.
وی، عضو هیئت علمی و استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة‌الله‌علیه است.

۲ - تاسیس مؤسسه فرهنگی



مؤسسه فرهنگی- انتشاراتی یمین، به همت ایشان تاسیس شده و تا کنون قریب ۲۰ عنوان کتاب منتشر کرده است. محسن غرویان، با دو زبان انگلیسی و عربی آشناست و تا کنون در همایش‌ها و کنگره‌های مختلف داخلی و خارجی، مقالاتی را به زبان‌های مزبور ارائه نموده است.

۳ - تدریس



ایشان، هم اکنون به تدریس خارج اصول و اسفار ملا صدرا اشتغال دارد و در کنار اشتغالاتش در حوزه، در مجامع مختلف علمی- سیاسی، با ارائه کنفرانس و سخنرانی به امر تبلیغ می‌پردازد. وی، از سوی بعثه مقام معظم رهبری (دام عزه) به عنوان مبلغ زبان دان و عضو هیئت علمی برگزیده شده است.
محسن غرویان، نویسنده‌ای است که مستمرا شبهات دینی و فلسفی و اعتقادی را در نشریات و مطبوعات مطالعه می‌کند و مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. مجموعه این پرسش و پاسخ‌ها تا کنون علاوه بر چاپ در مطبوعات به صورت چهار جلد کتاب نیز به چاپ رسیده است.

۴ - تبلیغ در مجامع علمی



وی، سفرهای متعدد علمی به کشورهای مختلف جهان داشته است، چنان که در سال ۱۳۶۱، برای تبلیغ در مجامع علمی و دانشگاهی به کشورهای فیلیپین، مالزی و هند سفر کرده است. در سال ۱۳۶۹، برای شرکت در سمینارهای علمی، کلامی و فلسفی به کشور کانادا مسافرت نموده است. چهار سفر به عنوان زبان دان و عضو هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری، به حج اعزام شده است. علاوه بر این، با سفر به کشورهای سوریه و عراق و ژاپن با برخی چهره‌های علمی و فرهنگی نشست‌ها و گفت وگوهای علمی در باب ادیان و ملل و نحل داشته است.

۵ - داور کتاب سال حوزه



محسن غرویان، یکی از داوران و صاحب نظران در گزینش کتاب سال در حوزه دین و فلسفه است و به عنوان عضو شورای بررسی کتاب استان قم نیز بر روند چاپ و نشر کتب نظارت داشته است. وی، هم اکنون عمدتا به تحقیق و تدریس و تالیف اشتغال دارد.
محسن غرویان، بخشی از وقت روزانه خود را صرف پاسخ گویی به سؤالات و شبهات علمی- اعتقادی می‌کند.

۶ - آثار



از ایشان تاکنون بیش از ۴۰ اثر علمی، به صورت کتاب به چاپ رسیده است و مقالات کوتاه و بلند ایشان که در مطبوعات مختلف به چاپ رسیده، بالغ بر ۵۰۰ مقاله است.
از جمله کتب وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. شرح مکاسب محرمه ؛
۲. از مناظره چه باک؛
۳. شرح برهان شفا ۱ و ۲؛
۴. ترجمه و تبیین بدایة الحکمه ؛
۵. بحثی مبسوط در آموزش عقاید، در دو جلد؛
۶. صحیفه سجادیه موضوعی؛
۷. گوشه‌ای از خاطرات سفر استاد به فیلیپین؛
۸. پلورالیزم دینی واستبداد روحانیت؛
۹. پرسش‌ها و پاسخ‌های دین پژوهی به انضمام واژه‌های منطق؛
۱۰. زمزم صفا (پانزده مناجات از امام زین العابدین)؛
۱۱. آشنایی با فلسفه؛
۱۲. تربیت فرزند بانشاط و سالم؛
۱۳. ترجمه و شرح مکاسب در ۵ جلد؛
۱۴. اندیشه جوانان (سؤالات، مقالات، مباحثات و مناظرات)؛
۱۵. جوان نواندیش (مسائل فکری روز)؛
۱۶. درس‌ها و خاطره‌ها؛
۱۷. مقالات فلسفی؛
۱۸. در محضر استاد حسن زاده آملی ؛
و...

۷ - منبع


نرم افزار جامع اصول فقه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : تراجم | نویسندگان




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.